tisdag 21 augusti 2012

Stridstärningen

obs! Denna text är skriven i ett nyvaket tillstånd...

Om man skall prata om stridstärningen så måste vi hoppa tillbaka till inlägget om dödlighet som jag skrev tidigare. Jag bör ju nämna att det skiljer sig en del mellan svärd och svartkonst och Aénglum just kring stridstärningen och vad den symboliserar och vilket värde den har.

Moral och Liv

Är troligen min periodiska avsky för HP-system som fått mig att kompromissa lite och fastnat för detta system där man helt enkelt delat upp det till Moral och Liv. Jag vill i Aénglum undvika situationer där spelaren inte känner respekt inför skador men vill inte heller att de skall behöva lägga in sig på en sjukstuga så fort de gått utanför huset. 
Så vad är stridstärningen? Jo, det är den där tärningen man får när man går upp i rank/level och vars valör bestäms av vilken klass man har- Krigare sett till olika system;

  • Labyrinth lord/Lamentations of the flame princess 1t8 per level + constitution modifier och efter lvl 9 så får krigaren +2 hp/lvl
  • OSRIC 1t10+conmod/lvl och +3hp/lvl efter level 9
I alla dessa system (dvs kloner av the great old one), inklusive Aénglum såklart, finner man nödåtgärder och uppdelningar som kan påminna en om just moral/liv uppdelningen. 
Några exempel är ju att man dör först när man har minus sin rank i hp, minus sin con i skada eller -10. 

"When a character (or creature) suffers damage, the amount of damage is
deducted from the character’s current hit points. When hit points reach 0,
the character becomes unconscious immediately. The character actually
dies at –3 hit points." -LotFP

Här i ovan exempel tar man alltid skada när försvaret inte höll måttet. Man kan motstå en viss skada innan man dör vid -3. Livet här borde ju vara total hp +3. Möjligen halva hitpointsen +3 eftersom skada över halva hp räknas som lättare skråmor och småsår. Någon med 8 hp skulle alltså kunna sägas ha 7 i liv och 4 poäng för enklare skador...

För att man skall få någon som helst reson i vad jag menade ovan så får vi börja titta på hur det fungerar i Aénglum. Stridstärningen i detta system symboliserar alltså Moralen. En Stridsmoral som successivt ökar i takt med rang precis som hp-tärningar men med den stora skillnaden att man inte skall se stridsmoral som fysisk tålighet. Stridsmoralen är en kombination av;
  • Träning och färdighet i strid och olika kniviga situationer. Akademiska klasser är otränade för strid och har ju således mindre stridsmoral än en vältränad soldat.
  • Vana och erfarenhet från äventyrande och grottkrypande. 
  • Mod, självrespekt och heder. 
Liv är ett värde som borde vara sprungen ur sådana koncept som "du dör när du har -3 i hp" eller
"When a character or creature is hit, the amount of damage is
deducted from his or her hit points. When hit points reach 0,
the character is unconscious and will continue to lose one hit
point per round from blood loss until death occurs at –10 hp.
Note that any additional damage suffered by an unconscious
character (aside from bleeding) will kill him or her instantly."
Liv i Aénglum är dock ett eget värde  - det är också ett värde som inte ökar nämnvärt över spelets gång  Det är ett värde som enkelt sätts vid rank 1 baserat på storlek + tålighet. En varelse - Rollperson, monster eller slumpvis bybo eller bandit - har alltså liv baserat på sin hälsa, storlek och allmänt välmående. En Dragmiir har således mer liv än en vätte eller halvling. 

Vad säger du på svenska?

Jag säger att varje varelse har ett värde i stridsmoral som är bestämt utifrån stridstärningar och (grundegenskapen) viljestyrka och ett värde i Liv som är beroende av storlek och (grundegenskapen) fysik. Aénglum kan vara ett dödligt system och det är i regel tungt att överleva vågor av monster. Detta är ju inte annorlunda ifrån något annat system frånsett en sak. När Liv blev separat och sitt eget värde så har man plötsligt fler möjligheter rent regelmässigt.

Exempel på grundvärde i liv (ej med insatta bonusar pga hög fysik etc.)
1 Råtta
2 katt (katten borde ju fått 9 i liv men får nöja sig med 2)
6 Vätte
10 Människa
14 Rese
16 Drake

De flesta obetydelsefulla varelser låter ju jag besegras vid 0 i SM och liv blir aldrig en faktor men som alltid så klänger ju rollpersoner sig fast vid livet och allt eftersom stridsmoralen tryter...

Edit: Har ju hört av en kamrat att star wars saga har en form av skadesystem som har ungefär denna filosofi men har inte tittat närmre på det ännnu.

Mer läsning om döden