-UNDER-
“Under berget Under ligger - där stora Under finns
I Unders skuggor dess mörka gångar, guld och ära vinns.
Ve och Fasor stora mörker genom tiden är beriden
I Under väntas de flesta den slutliga vilan, den sista striden
för i Unders mörker de tusen väktare döljas där,
ty djupt där Under i Unders djup de största av skatter är.”
Vad är Under?
Under är en kampanjmodul fylld av regler, kartor, bilder och spännande äventyr.
-
Reglerna är nya klasser, nya raser, livssystemet, klassbaserad skada m m
-
Kartorna kommer vara främst Unders Labyrint men också flertalet för Gråbro och norra västhärd där Under ligger och alla de fantastiska platser man kan dyka på där.
-
Bilder till monster, klasser och raser kommer allt vara inkluderat för att visa Under.
-
Spännande äventyr främst riktat i under men även i norra västhärd.
-
Old School. Klassiskt blandat med nytt och spännande.
Under är den stora expansiva labyrint som sträcker sig vida under bergen i nordligaste västhärd. Alla ovan punkter sammanstrålar för att ge den stämning som utgör Under.
Reglerna är nya klasser, nya raser, livssystemet, klassbaserad skada m m
Kartorna kommer vara främst Unders Labyrint men också flertalet för Gråbro och norra västhärd där Under ligger och alla de fantastiska platser man kan dyka på där.
Bilder till monster, klasser och raser kommer allt vara inkluderat för att visa Under.
Spännande äventyr främst riktat i under men även i norra västhärd.
Old School. Klassiskt blandat med nytt och spännande.
1. Vad är Aenglum?
Aenglum är numera namn på den kontinent som inhyser den kända världen. Det var en gång namn på kejsardömet som sträckte sig över densamma.
1.1 Innan allt
I början var allt kaos och i kaoset vaknade ett medvetande. Detta medvetande ville ha form och det bände de kosmiska energierna och skapade verkligheten. Verkligheten förankrades med nio förseglingar och när verkligeten så var skapad bildades de nio elementen. Fyra av dessa element var grunden för naturen, haven och bergen.
Medvetandet tog så form och ut ur detta formades de första gudarna. Enorma krafter som med stapplande steg som hos ett barn skulle komma att förstå vad de var och vad de kunde göra. De hade fått offra stora delar av sig själva för att forma verkligheten; för evigt bundna till den skapelse de föddes ur.
Nio förseglingar och likaså nio gudar. Kaotiska krafter med former som reflekterade detta. De förstod att verkligheten och deras egen existens var beroende av en balans. Deras första experiment av skapande höll på att sluta i verklighetens undergång och de förstod att de skulle behöva sköta balansen så att inte de nio förseglingarna brast. Ärr ifrån dessa misstag de sedan skapat kan ses i verkligheten genom olika yttringar. Med tiden kan de till och med ses som fullt naturliga; ja endast de “de äldre” gudarna vet att de en gång var ett katastrofalt fel!
För en, för er spelare, okänd händelse reste sig “de nya” gudarna. De var inte passiva åskådare utan förpassade “de äldre” till världens skugga och har aktivt lagt sig i befolkningens leverne. Deras ankomst var som allt i den stora balansen inte utan kostnad. Världen rämnade och folk från alla väderstreck tvingades att vandra; med båt, till fots eller simmande, ja på något sätt närma sig världens mitt, och bygga upp sina liv igen. Detta betydde också att de folkslag som redan befann sig där behövde anpassa sig efter de nya gästerna.
1.2. Aenglum grundas
“Den stora landstigningen” ; det är så de kallar sin ankomst till det nya landet; Sydlingarna, Nydvärgarna och Svärdsalverna. Deras riken som rämnat och de slog sig ner till en början på de lediga landområden de kunde finna i södern. Dessa tre raser förde också ofrånkomligt med sig “gudarnas krig” - De vilda nordmännen och de raser som levde där i den nya världen höll mestadels fast vid sin tro på de äldre. De nya folken var troende av “de fem”; och att ha Aeidmar som främsta gud bådade inte gott för de som kom att sätta sig upp emot honom och hans folk.
Hur man skapar en karaktär i Under
1. Slå grundegenskaper
(3t6 på styrka, smidighet, fysik, perception, viljestyrka och utstrålning)
Kortfattat om varje grundegenskap kan väl sägas att; styrka är de muskler karaktären har och påverkar skada i närstrid, smidighet är karaktärens rörelseförmåga och fingerfärdighet, fysik är uthållighet och tålighet, perception är karaktärens uppmärksamhet och förståelse och det krävs en hög perception för att se de magiska fälten i de man binder besvärjelser, Viljestyrka är motivation och mental uthållighet samt utstrålning är hur tilldragande eller skrämmande ens karaktär är i en kombination av utsende och karisma.
2. Välj folkslag
I Under förkortas listan på folkslag till en början till 9st. Dessa är Nordmän (folk av vinterdalen och Frostheim), Sydling (Folk från sydkusten och öarna), Mittmarkare (folk från inlandet och Fridshem) Svartalver, svärdsalver, urdvärgar, nydvärgar och Halvlingar samt Mullvadar.
Dessa är alla bundna till ett element
3. Välj Klass
I Under så finns det 17 Klasser att välja på bundna till ett eller två element.
4. Slå ditt kall eller hör med SL om det är något speciellt.
5. Köp utrustning
För skillnader: se bl a Rustning
6. Skriv in sekundära värden.
Försvar, vapenvärden, liv och stridsmoral och besvärjelser.Området runt Under
1. Gråbro (läs mer här)
"En stad som myllrar av äventyrare, stridsmän och lärda. Alla vill inte till Under men området i Norra västhärd är inte lämpligt för de som söker det lugna livet. Den gamla stadsmuren håller de värsta farorna ute, likaså det långa bro som förbinder den södra stranden med den norra. Denna rätt maffiga bro som gett staden sitt namn."
2. Ön
"Ute på den stora sjön ligger en ö och på ön kan man se ett torn som sträcker sig upp ifrån den lummiga grönskan som oftast ligger tät över ön ända ner till de skarpa klipporna."
3. De förlorade Själarnas Skog
"Många män och kvinnor har förlorat sina liv i norra västhärd och många till kommer att förlora sitt liv i framtiden. En sägen säger att en uråldrig ondska inte vill släppa själarna till dödens rike utan man kan höra dessa förlorade själar sjunga bland träden."
4. Norra Vakttornet (eget inlägg här)
"Någon arme stod vakt där någon gång i tidens gryning. Men deras vakpass är sedan länge slut och nu är det ett tillhåll för allehanda monstrum eller trötta vandrare."
5. Två Torns kulle
"Sedan ett sekel tillhåll för den brinnande facklan. Ett hopkok av semireligösa, galningar och xenofoba stridsmän (oftast allt samtidigt). De anser sig vara det orubbliga svärdet mot ondskan, det sista ljuset i en mörk tid. Vid två torns kulle finns också ett värdshus och lite förnödenheter till salu för resande."
6. Spruckna Fältet
"En plats som är bevis för den gamla tidens enorma magiska urladdningar som skedde här. Stora sprickor och revor i marken. Män har med åren byggt broar över många av dessa sprickor och med lite zick zackande så kan man ta sig över området."
7. Brustna Bron vid Skrikande Gastens Träd ( eget inlägg här )
"En bro bland många andra broar skulle man kunna tro. Många vandrare vittnar dock om att de känt ett stort obehag här och det troligen döljer sig en stor och mörk hemlighet här!"
8. Vägen mot Rönnheda
"Man kanske inte kan kalla det en väg? Vägen mot Rönnheda är stundtals inte mer än en lerig stig igenom vildmarken. Få vandrar längst med denna väg och hälften av dessa vill troligtvis annat än något vänligt."
9. Östra Bron
10. Rostiga Vättens Bro
"Vem som fick för sig att resa en stor staty i metall föreställande en vätte här är försvunnet i historian sedan länge. Med tiden har den rostat och är övervuxen av slingriga växter men är fortfarande iögonfallande."
11.Trekorsningen
12. Under
"Detta tilldragande nav för äventyrare och lycksökare. Detta tillhåll för kulter, rövare och vidriga monstrum. Detta forna tempel, fängelse och skådespel för forna slag. Platsen där det sista slaget stod innan Aenglum grundades av mäniskans förfäder. Ja, under berget Under ligger. Väntar på än fler att tillbjuda utmaningar och skatter ännu ej funna!"
13. Vägen mot västhärd
14. Grottan i Berget
Publicerade Kartor
C2
B2
A1
B1
A1
Den eviga nattens teater
Gudarna
Även om här listas ett antal specifika gudar så är det inte på något sätt det exakta antalet gudar som finns; Detta är bara de vanligaste och mest dyrkade.
Aeidmar (Äjdmar)
element: eld titel: “Solfadern” Främsta orden: Det eviga ljusets tempel
Aeidmar är den största guden i Aenglum. Han kan för de rättrogna (vilket måste sägas är rätt så många i Aenglum) framstå som den godaste och barmhärtigaste av alla ädla gudar men sanningen är att det är också en mycket aggressiv och dominant gud. Han personifieras bl a av imperialismens anda - att erövra och kuva allt omkring sig med våld om så krävs. Följare av Aeidmar kan vara något pompösa och arroganta i sitt uppträdande, men också envetet målmedvetna.
Haergmor (Härgmår)
element: eld/luft titel: “Vinterkonungen” Främsta orden: De vita
Haergmor var en av nordmännens största gudar och den enda som öppet återstår av dessa. Vinterkonungen står för mod och ära. Det främsta för dessa är att få dö i strid för att få återuppstå i vintersalen och dricka mjöd med förfäderna. Följare av Haergmor kan vara något oförlåtande mot folk som visat sig svaga och rädda, men ställer oftast samma krav på sig själva.
Laeendur (läj-en-dur)
element: luft titel: “Hjälparen” Främsta orden: Gryningsljus
Laeendur porträtteras ofta som en evigt ung och viril man dansandes i vackra trädgårdar och gröna ängar med den blå himlen ovanför. Denna gudom står för vård för de sjuka, mycket sex och gränslös lycka. Det finns oftast inte tillstymelsen till våld bland de trogna utan de anses vara rätt så mjäkiga och ofarliga. Följare av Laeendur kan vara något omständiga och enerverande, men är också väldigt hjälpsamma och generösa.
Dyincae (dy-in-sä)
element: natur titel: “Lövdrottningen” Främsta orden: De tusen lövens tempel.
Lövens drottning är en gudinna av jakt och natur och är för druider, jägare och små samhällen i det vilda. Hon är den som håller en trygg, säker och varm; hon som leder en hem om man gått vilse.
Elmendar (el-män-darr)
element: natur titel: “Vandraren” Främsta orden:
En gud för resande och tjuvar. (more to come)
Seressa (Se-rässa)
element: natur/eld titel: “Den röda drottningen” Främsta orden:
Seressa är den röda hämnande drottningen. Hon syns oftast som en vacker kvinna som står snett bakom Aeidmar och ser allvarlig ut. De två är syskon och det kan man se på deras temprament. Seressa är så pass krävande att det behövs riktiga renlevnadsmänniskor för att kunna göra henne nöjd. Seressa drar till sig mängder av häxjägare och har startat fler än en inkvisition. Hon uppmuntrar till hemliga ordnar som tar rättvisan i egna händer, eller som hon ser det “den äkta rättvisan”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar