Aénglum är i grunden ett spel som fokuserar sig på utforskande av det gamla och glömda. Grott/labyrint/vildmarks utforskande med en old-school känsla blandat med några nya element. Om Svärd och svartkonst är en mer trogen od&d klon så är Aénglum fylld med så många alternativa regler att den är nog mer en d&d klon utan det vackra o:et.
Folkslagen
Det finns 13 olika mänskliga folkslag, tre alviska folk, tre olika sorters halvlingar, fem olika sorters dvärgar, ett mullvadsfolk och säkert några till som kommer dyka upp med tiden.
Några av de jag tittat närmare på i denna blogg är - Svärdsalven och människorna av Härgårda, och Vinterdalen. Fler kommer jag titta närmare på framöver.
Klasserna
I Aénglum finns det flera olika klasser. Expertklasser vilka är en typ av klass man kan välja från start. I dessa ingår också Rasklasserna vilka är bundna till det folkslag/ras man valt att spela. Sedan finns det ett antal vanliga klasser som Krigare, helig förkämpe, magiker, utbygdsjägare och tjuv. Sedan kommer specialistklasserna som är inriktningar till högre rankade rollpersoner som vill välja en mer specialiserad inriktning.
Labyrinter och underjordiska komplex är en stor del av Aénglum. Ursprungligen tänkt som något mer begränsat kring Ullmonds Bro i Ullmark och dess närområden men kommer nog dyka upp äventyr och labyrinter ifrån hela Aénglum innan detta är över.
The Crypt of Tears, The hidden prison
¨
The Crypt of Tears, The hidden prison
¨
Nya Monster
Aénglum är fullt av nya spännande monster att möta.
Jim Magnusson är väl den som främst pysslar med Aénglum men det finns ett litet crew som backar upp vid behov.
- Text, tankar och bloggande kring Aénglum - Jim Magnusson
- Bilder och illustrationer - Jim Magnusson och Josefin Magnusson
- Svärd och Svartkonst och Aénglum stuff - Terje Nordin och Mattias Närvä.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar