fredag 24 augusti 2012

30 möten i Ullmonds Bro


30 Slumpmöten och äventyrsuppslag i Ullmonds Bro

Behövar man något att göra eller är man bara nyfiken på vad man stöter på i äventyrsstaden Ullmonds bro så   finns det nu en lista på 30 olika saker som kan hända där; 
  1. Lönnmördare 1t6 stycken (25% att varje person efter #1 är 1-3 tjuv 4-6 Buse) Oftast ignorerar de förbigående men det är en risk på 5% + 10% per buse att de ger sig på att bråka med uppstudsiga äventyrare. Äventyrsuppslag slå 1t6; 1-2 Rollpersonerna ser lönnmördarna just när de utför ett mord. De är för sent ute men de kanske kommer över boken som offret har på sin kropp. 3-4 Lönnmördarna är ute efter Rollpersonerna av någon anledning. Lönnmördarna har en lapp på sig som tydligt pekar ut en av karaktärerna som mål. 5-6 Lönnmördarna är under attack från en andra part. Lönnmördarens sista ord innan han dör från attacken är att be rollpersonerna om hjälp att slutföra sitt uppdrag.
  2. Stråtrövare 2t6 stycken. 20% att gängets ledare vågat sig in till staden. (Rank 1t4+1) De är inte ute efter så mycket bråk inne i städerna men råkar de i luven på äventyrarna så kommer de troligtvis att vilja hämnas på deras hemmaplan. Äventyrsuppslag: 1-2 Stråtrövarna ber rollpersonerna om hjälp med att rensa ut något monster 3-4 Rollpersonerna ombeds att infilltrera stråtrövarna på ett eller annat sätt 5-6 Rollpersonerna vet att det är rätt mycket guld utsatt för dessa stråtrövare. De känner igen en av stråtrövarna från en beskrivning de läst inne på Röda Ulvens Värdshus.
  3. Tiggare 1t4 stycken av samhällets utslagna och tjuvskråns ögon. Vill mer än gärna ha ett silvermynt av Rollpersonerna.Äventyrsuppslag: 1-2 En tiggare har kommit över en amulett som han gärna vill sälja till rollpersonerna. Pressar dom tiggaren så avslöjar han att han hittade den på den döda kroppen nere i kloaksystemet. 3-4 En av tiggarna är mycket upprörd. Han har sett en mörkt klädd man nattetid som förföljer prostituerade. Dessa har inte synts till på ett par dagar och tiggaren är rädd att mannen såg honom och att han skall komma efter och tysta honom här näst. 5-6 Rollpersonerna stöter på en död tiggare. Denna har en skattkarta som det ser ut tauerad på sin kropp. 
  4. Vampyr Om det är dagtid så är det en tjänare man stöter på.
  5. Vandrande Köpman Samlare och handlare av det obskyra, och pysslar med allt mellan himmel och under jord. (1. böcker 2. gamla smycken 3. artifakter och reliker 4. tavlor 5. Allt 6. På jakt efter en specifik tingest) Hänger ofta kring Mariglis Mystikvarium, och Marigli själv brukar anlita vissa vandrande köpmän för att finna vissa obskyra tingestar åt honom.
    Äventyrsuppslag: 1. En vandrande köpman tar kontakt med rollpersonerna. Han har hört talas om att det han söker (se ovan vilken typ av tingest) finns hos (1-2 en trollkarl 3-4 en adelsman 5-6 Rövare) i (1-2 ett torn utanför staden 3-4 ett välbevakat hus i staden 5-6 i en gammal ruin)
  6. Alkemist 30% Chans att det är alkemisten i tornet, 30% att det är en yngre assistent från en annan stad som sänts hit på ett uppdrag.
  7. Handlare Butikshandlare av olika sort. Oftast sådana som köper in en produkt och säljer vidare.
  8. Arbetare Någon av stadens arbetare på väg till eller ifrån sitt arbete.
  9. Adel Någon av nobel börd som är ute. Har oftast ett följe i hasorna – 75% att han har 1t4 livvakter, 25% att han har med sig en gycklare eller bard.
  10. Stadsvakten 3t6 stadsvakter. Vaktar oftast stadsportarna, muren och patrullerar stundtals staden. på varje fyra vakter finns en som är rankad högre än de andra. (De första 4 är alltså 3st rank 0 och 1st rank 1 (sergeant), vid 8 så är det 6st rank 0, 1st rank 1 och 1st rank 2)
  11. Nattvakt Något av ett straff att jobba för nattvakten men dessa patrullerar staden nattetid och håller lugnet. 2t6 stycken. 
  12. Hantverkare Någon av stadens hantverkare på väg till eller ifrån sitt arbete.
  13. Präster 1t6 av stadens präster. Det stora templet i Ullmonds Bro är tillägnat all de större Religionerna i Aénglum. Prästerna kan således ha olika livsåskådning och tro under samma tak. Obskyra religioner försöks hållas borta men stundtals så finns de där i skymundan. De säger sig vara öppna och förstående inför främmande religioner men sanningen är troligen en helt annan.
  14. Fyllbult 1t6 av stadens fyllbultar
  15. Krigare 1t6 krigare
  16. Spöke Special
  17. Jätteråttor Finns i alla civiliserade städer. Trivs som bäst i kloaker och bland de högar av matrester och avföring människan älskar att lämna efter sig. 2t6 stycken stöter man på dagtid och 4t6 stycken nattetid.
    Äventyrsuppslag: 1. Rollpersonerna får höra om en sjukdom som sprider sig i de fattiga kvarteren. Det är troligen råttor som sprider den. Staden betalar rikligt för den grupp som vågar sig på att bege sig ner i mörkret och stoppa plågan.
  18. Pilgrimer 2t6 stycken. Horder av dessa driver alltid fram mellan olika religiösa och mindre religiösa mål.
    Äventyrsuppslag: 1. Några Pilgrimer kommer upp till Rollpersonerna och bönar och ber dessa att stoppa (1-2 Rövarna 3-4 det mystiska odjuret 5-6 det andra templets bröder) som finns längst med vägen och hindrar pilgrimerna att nå sin destination.
  19. Magiker
  20. Gycklare 1t6 stycken.
  21. Busar 2t6 stycken.
    Äventyrsuppslag: 1. En fattig kvinna kommer upp till rollpersonerna med gråt i halsen och tårar på kind och berättar att hennes son blivit kidnappad av ett gäng busar. Sanningen är den att grabben gått med i busgänget.
  22. utbygdsjägare Oftast ensam och tystlåten men har också en aura av mystik runt sig.
    Äventyrsuppslag: 1. En skadad jägare tar kontakt med rollpersonerna. Han ber dessa att ta hand om besten som skadade honom. 
  23. Fiskare 1t6 stycken.
    Äventyrsuppslag: 1. En grupp fiskare tar kontakt med rollpersonerna. Ett odjur har dykt upp i floden och de bönar RP:na att ta hand om det.
  24. Legoknektar 2t6 stycken
  25. Kvinna i nöd Hör rollpersonerna ett skrik på hjälp? Slå 1t6 1-2 Kvinnan är trakasserad av några busar (se 21) 3 Kvinnan är under attack av jätteråttor (se 17) 4. Kvinnan blir slagen av sin make 5. Kvinnan är omringad av präster som i sin tur anklagar henne för att vara en ond häxa (Vilket i sin tur kan vara sant) 6. Kvinnan är attackerad av en vampyr (natt) Eller en vampyrs tjänare som vill kidnappa henne till sin mästare.
  26. Häxa/Häxmästare
  27. Tjuvar 1t6 stycken
  28. Varulv Specialare
  29. Munkar 2t6 stycken Fattiga munkar i enkla kåpor, sandaler och rakade huvuden. De har tagit sig in till staden för något ärende - troligen för att sälja sådant de grott vid sitt kloster och för att köpa sådant som inte finns vid klostret.
  30. Soldater 2t6 stycken.