söndag 5 augusti 2012

Gyckel i Grottan

En titt på Expertklass 2: Gycklaren

Den expertklass som jag själv är mest nöjd med och som är nära på minst passande nere i underjorden är Gycklaren. Nu är ju inte denna klass inte så värdelös som man skulle kunna tro och inte helt baserad på den sort man skulle finna på vår runda jord.

När jag for runt på konvent i min ungdomens dagar så spelade vi så ofta vi kunde Gemini och på ett av dessa äventyr spelade vi gycklare vilket var en av höjdpunkterna bland mina rollspelsminnnen. Att inte inkludera gycklaren som expertklass är ju därför nästan otänkbart.

Ett yrke med många inriktningar

Gycklaren är underhållare inom många olika grenar och deras färdighter, status och utseende varierar lika mycket som inom alla andra klasser. Dessa individer åldras också som ett gott vin - när det blir dags att välja klass efter ett tag. 
  • Gycklare + Krigare En rätt häftig syn när gycklaren tar och blir den som vill stå i frontlinjen och härdas i stridens hetta. Skrattar de döden i ansiktet eller blir de melankoliska clowner med svärd i hand?
  • Gycklare + tjuv Den vanligaste kombinationen då Gycklarens och tjuvens färdigheter är ju mycket kompatibla med varandra. 
  • Gycklare + Magiker Har gycklaren egenskaper nog för att bli en magiker så har man ju här en intresant kombination av både fysiska och övernaturliga tricks i samma påse.

Gycklarens förmågor

Gycklaren har 3 förmågor i sin arsenal som han får på sin första rank.
  • Trick Detta är grunden för alla gycklare. Det ger karaktären förmågan att lägga på sin rank i Gycklare  på färdigheter och förmågor kopplade till yrkesrollen. Dessa är bl a förklädnad, skämt, lögn och viss akrobatik. Utan denna förmåga kan man ju fortfarande försöka sig på vissa av dessa saker men gycklaren är både mer tränad i detta och i grunden skickligare. Mångt och mycket får spelledaren ibland tänja lite på vad och hur detta fungerar och ibland om det fungerar. Meningen är ju att gycklaren skall få känna sig någorlunda säker i sin yrkesroll men det får ju inte gå överstyr.
  • Åtlöje Gycklaren kan en gång per person och dag per rank i gycklare försöka göra någon till åtlöje. Detta fungerar som en verbal eller medelst hyss utförd attack. Den gör 1t6 i moralskada och 2t6 med en kritisk träff men den kan ju aldrig göra dödlig skada. Svårighetsgraden att träffa är går mot motsåndarens viljestyrka och inte fysiska försvar.
  • Specialitet När man tar sin första rank i gycklare så väjer man en specialitet inom gycklarkonsten. Bland dessa finner man Knivkastaren, Världens starkaste man (där man måste ha stadiga 16+ i styrka!) och Harlekinen. Varje circus, teater eller gycklarsällskap har ju sina bestämda roller och likväl så kan man inte vara mästare på allt utan vid sidan av tricken och tramset så får varje gycklare hitta sin roll i den stora pjäsen.

Startutrustning

En gycklare får som startutrustning en passande gycklarmundering, samt arbetsredskap för vald specialitet.

Se även del 1 i denna koll av expertklasser: Köpmannen