onsdag 22 augusti 2012

Döden är bara början


Omaen

"Jarn kände sig plötsligt olustig till mods. Han knöt fingrarna hårdare runt greppet på sitt svärd.
-Känner ni av detta? Det känns som om någon tittar rakt på oss! sa Jarl till sina vänner som genast gjorde sig beredd för strid och de slöt sig som i en cirkel då de inte visste vars hotet kom ifrån.
-Är det en jätttespindel nu igen? Sa dvärgen Karock nästan lite roat och som för att lätta upp stämningen lite grann. De stod där i facklornas sken en kort stund. Jarn började nästan tro på att det inte var något men de hade efter år av äventyrande lärt sig att lita på sina instinkter. Då plötsligt fick han syn på honom - Jarn såg den gamle mannen med sina djupt sittande vita ögon som stirrade rakt in i honom - för det korta ögonblicket Jarn stod där överaskad av mannens plötsliga uppdykande - inte ett ord hann komma ur honom - den gamle mannen lyfte sin hand, pekade på Jarn, hans läppar rörde sig och lika plötsligt som han dykt upp så var han åter igen försvunnen. Sekunden efter när Jarn äntligen fick ur sig ett 'där!' så var mannen spårlöst borta - bara Jarns känsla av att något hemskt väntade honom längre fram..."

En Omaen (uttalas som Omen) är en vålnad som bitit sig fast på den plats han dog. Till skillnad från andra "monster" man stöter på så är denna i regel inte direkt farlig och håller sig på avstånd. I livet var dom allt som oftast kunniga i svartkonst eller andra läror och krafter men det sägs finnas varianter även på de som var män av svärdet i livet.
En Omaen tros leva vidare på ren viljestyrka - håller sig fast i världen mellan världarna med ett slutgiltigt syfte  som är bortom rim och reson - möjligen att vägleda vägfarare att slutföra det respektive Omaen hade som livsmål men än oftare så anser vålnaden att vägfararen är ovärdig detta och tar till metoder som hellre är att dräpa, skrämma eller hota vägfararen att lämna vålnadens boplats.
Bör nämnas att en Omaen visar sig som oftast inte för varje varelse som har vägarna förbi utan är mycket petig i vilka som blir utvalda.

Utseende: Varierande. De brukar ha stora likheter med hur de såg ut när de var i livet frånsett att de numera har mjölkvita ögon och vissa spöklika drag.
1t6 olika Omaen

  1. En gammal man med ett långt vitt hår och skägg. Han är iklädd en gammal mörkbrun munkkåpa runt halsen har han en kedja med en symbol från svunna tiders religioner. Djupt sittande stirrande mjölkvita ögon. Hans långa knotiga fingrar har nästan klolika naglar.  
  2. En reslig man med mörka nobla kläder. En vit pudrad peruk på huvudet och polisonger som går ner ända till mungipan. Hans ansikte är onaturligt intorkat och de mjölkvita ögonen får blodet att frysa. På hans knotiga fingrar sitter vackra med ädelsten prydda ringar.
  3. En lång kvinna med svallande mörkt hår som delvis hänger ner över ansiktet men de intelligenta skrämmande vita ögonen kan skönjas bortom detta mörka drapperi. Hennes skuggade en gång vackra anlete vittnar numer bara om likgiltighet och kommande ond bråd död. Klädd i en svart klänning och ett vackert trollspö hänger från hennes bälte. 
  4. En gammal kvinna med långt vitt hår. Det ryker och sprakar från hennes händer som av en besvärjelse som aldrig avslutats. Hennes döda blick får hjärtan att värka. Den kunskap denna kvinna besitter verkar omfatta allt - man ser på henne att hon vet alla ens hemligheter och drömmar.
  5. En ung man med svart hår - en korp sitter på hans högra axel och observerar ens innersta hemligheter. Iklädd en sliten läderrustning och ett kortsvärd. Hans blick verkar nästan säga att skatten är hans och ingen annan och den avsky hans anlete visar verkar nästan som frusen i tiden. 
  6. En uråldrig man med långt vitt skägg. Hans rakade hjässa har en tatuering med en minst lika uråldrig symbol. Iklädd vad som måste en gång i tiden varit en,  i svart tyg,  magnifik trollkarls rock med flertalet mystiska symboler längst med sömmarna. Hans vita rykande ögon vittnar om kunskap bortom alltet men de avslöjar inget annat än det att den gamle mannen håller ens öde i sina händer från och med denna stund.
Stridstärningar: 6 (Rätt så onödigt att veta då de i regel inte ger sig in i strid)
Liv: -
Försvar: 14 (kan bara bli skadad av heliga eller magiska vapen)
Attacker: - (En Omaen attackerar inte. Den observerar från avstånd och tar till andra medel) 
Skada: -
SpecialförmågorAllseende En Omaen ser inte bara med sina egna ögon utan också via korparnas. Korpar i Aénglum är kopplade till världen bortom vilket varelser från bortom kan utnyttja. En Omaen kan också känna av vad som finns inom dess sfär vilket kan vara en kilometer om inte mer bortom viloplatsen.
Vålnad En Omaen är inte synbar för det mänskliga ögat så länge en Omaen väljer att uppenbara sig. En Omaen tar inte skada av vapen som inte är helgade eller magiska. En Omaen bryr sig inte heller om dörrar eller väggar utan kan passera genom fysisk materia som det spöke han är.
Omaen Innan vålnaden uppenbarar sig så slå på följande tabeller för att se i vilket syfte den uppenbarar sig. Nu kan det ju bli så att en spelargrupp kan råka ut för en Omaen utan att egentligen förstå det - t ex att allt de ser av den är en korp i ett träd som verkar observera dom ovanligt enträget.

A. Uppsåt

En Omaen är ganska snabb i att bestäma sig för vad den tycker och tänker om en äventyrarskara. För det mesta så låter den en grupp vara om inte detta Omaen ser något speciellt hos gruppen.
1. Hat Av någon anledning så har denna Omaen ett riktigt hat gentemot gruppen, och tar till sina grymmaste knep för att helst leda sällskapet i döden. Slå på tabell B för att se vad denne Oman gör.
2-3. Avsky Denna Omaen anser gruppen ovärdig att gå på dennes mark och kommer ta till vissa knep för att försöka skrämma gruppen att lämna så fort som möjligt. Slå på Tabell C.
4-5. Observation Denna Omaen har inte bildat sig någon uppfattning om vad han tycker om gruppen utan observerar bara främst från avstånd. Slå på tabell D.
6. Hjälp Av någon anledning så tror denna Omaen att gruppen kan hjälpa till med något obskyrt mål denna varelse hade i livet. Fortfarande skrämmande i sin uppenbarelse så kanske rollpersonerna kommer se att det endast händer positiva saker. Slå på tabell E.

B. I hatets grepp

  1. Den svarta ormen En slumpvis utvald rollperson kommer då han är lite avsides få en uppenbarelse av detta Omaen. Vålnaden ser mycket arg ut, pekar på rollpersonen och yttrar några tysta ord. Detta Omaen har satt den svarta ormens tecken på rollpersonen. Inom 1t6 timmar kommer rollpersonen bli anfallen av en stor svart orm (Se separat monster) 
  2. Råttorna. (Denna Omaen kommer inte uppenbara sig.) Vålnaden tillkallar en hord av stora vilda råttor för att ta rollpersonerna som lunch.
  3. Den grymma blindheten Vålnaden kommer att visa sig i en spegelbild för några ögonblick, rollpersonerna kan känna en våg av kyla som blåser som rakt igenom dom. förbannelsen som varelsen lagt är en blindhet som kommer slå till när de minst vill det som vid nästa monstermöte. När spelledaren ser det som mest olämpligt så kommer han be dom att slå ett motståndsslag eller bli förblindade i 1t6 timmar. Innan detta så kan rollpersonerna möjligen känna att det kliar i ögonen eller att saker stundtals blir suddiga. det är 20% chans att förbannelsen är permanent - eller tills att de får förbannelsen upphävd.
  4. De dödas armé Så länge rollpersonerna befinner sig i detta Omaens territorium så kommer det varje timme vara en ytterligare chans på 1-2 på 1t6 att 1t10 skelett anfaller rollpersonerna. (25% chans att det är 1t6 zombies istället per monstermöte som slås fram på den extra tärningen) 
  5. Hantlangarens öde Denna Omaen kommer uppenbara sig ett par ögonblick framför hela sällskapet och man kommer höra spöklika viskningar från omgivningen. Vålnaden kommer försöka medelst charm och lögner försöka få gruppen att splittra sig. Främst hantlangare eller hyrsvärd gruppen har med sig kommer att sakta försöka vändas mot rollpersonerna. En timme efter uppenbarelsen skall alla hantlangare slå ett motståndsslag eller bli charmade.
  6. Död mans fasa För ett par sekunder så kan rollpersonerna känna hur allt blir stilla för att sedan en stark spöklik vind blåser rakt igenom dom. Vinden låter som en död mans sista suck. Spelarna måste slå ett motståndsslag mot kyla. Lyckas en spelare med slaget så händer inget annat än att han känner helvetets fasor genomborra honom för en sekund. Misslyckas man med slaget så tar man 2t6 i skada och helvetets fasor känns än mer påtagliga. i 1t6 månader kommer man att drömma fasansfulla mardrömmar.

C. Onda omen

  1. Ingen skall passera! Vålnaden kommer att uppenbara sig vid en tidigare olåst dörr.Ett fasansfullt skratt kan höras och sedan så med en våldsam smäll så blåser dörren igen och låses. Svårighetsgraden att dyrka denna dörr eller att slå ner den ökar med 5. 
  2. Viskningar från bortom!
  3. Tårar av blod!
  4. Sov sött!
  5. I dimman!
  6. Ont tecken!

D. Han ser på oss

  1. I ögonvrån! En rollperson kommer att se en skymt av vålnaden i ögonvrån.
  2. Korpar! Rollpersonerna kommer att märka av att det är ovanligt mycket korpar som sitter och stirrar på dom. I underjorden kan de känna av hur råttor och till och med skalbaggar känns onaturliga.
  3. Skepnad av en död man! I mörka gångar och vrår kan man ana hur en person står och iakttar spelargruppen.
  4. Mer Korpar!
  5. Vem är det som står där?
  6. En känsla av olust.

E. Hjälp från bortom

  1. Hjälp från oanat håll.
  2. Hjälpande ljus
  3. Hjälpande hand
  4. Dörrar som öppnas
  5. Familiaren
  6. Helande beröring.
En Omaen är inte precis huvudantagonisten i ett äventyr men kanske kan vara ett mysterium för en spelargrupp så de har något att grubbla på. Ett Omaens handlingar är ofta kryptiska och som sagt så finns det det inga bra svar på varför, hur och ännu mer varför det händer det som händer.


"Nothing seems to scare someone who knows the rules
like something totally unknown." - Paul Jaquays