tisdag 30 april 2013

Om livet i Under

Vi skall ta en närmre titt på stridsmoral och Liv i Under. Det kan behövas en förklaring till hur man räknar ut hur mycket man har ifrån start då det är en aning annorlunda ifrån SoS och HP-system.

först och främst så måste jag nämna regeln;
  • Man kan inte ha mer liv än viljan man har att leva
med detta menas att ens max Liv inte får överstiga max stridsmoral. En rankad utforskare kommer inte behöva bry sig om detta då det går snabbt att få stridspoäng nog för att överstiga det maximala värdet i liv.

Hur man räknar ut Stridsmoral och Liv ifrån start

Varje klass har ett värde ifrån start baserat på de element som är knutna till den klassen. I grunden är det en simpel matematisk ekvation där eld: 4, natur: 3, vind: 2, jord: 1. Eldklasserna som exempel tar eld+eld-2, och utbygdsjägaren som är både natur och eld får således 4+3-2=5 i grundvärde (som ni ser längre ner). Sedan har varje klass 1t4 extra SP vid start.

Utöver detta så lägger man till eventuella förmågor och Grundegenskapsmodifikationen från Vilja.

Sedan tar man och ser på max liv via folkslag och lägger till Grundegenskapsmodifikationen från Fysik.

Skulle Liv överstiga stridsmoralen så måste man alltså sänka ner Livsvärdet så det motsvarar ens vilja att leva. 

En klass som exmpel där man ser SP vid start.



Kan ju likväl bjussa på en sida till också...