Folkslag i Under
Som ni ser har jag förkortat listan ifrån Aenglum och numera finns det bara 9 raser att välja på och även dessa har nu ett element knutit till sig vilket ger en ledtråd om vilken sorts folkslagsförmåga de kommer att ha.
Eld är strid, luft är tro, natur är smygandet och jord är magi.
Nordmän (element eld)
Dessa storvuxna män och kvinnor från norra Aenglum är vana att leva i både farlig miljö och ogästvänligt väder. De flesta kommer ifrån små avskilda byar utan större kontakt med omvärlden. Nordmän är ättlingar till folk som funnits på Aenglum sedan urminnes tider. Deras historia är knapphändigt sparad i runskrift på stenblock. Deras hår är mot det ljusare hållet och blågrå ögon och skägg är vanliga karaktärsdrag.
Detta Vinterfödda storvuxna folk är kända för sin tålighet, moral och kondition. De får i början +2 i max liv via folkslag (modifierat nedan), slår 1t6 istället för 1t4 på rank 1 på stridsmoral, och har +2 i motståndsslag mot kyla men -2 mot värme. Om en nordman väljer en klass med element eld så får denna +1 extra i Närstrid på rank 1. De har ett liv på max 12 via folkslag
Detta Vinterfödda storvuxna folk är kända för sin tålighet, moral och kondition. De får i början +2 i max liv via folkslag (modifierat nedan), slår 1t6 istället för 1t4 på rank 1 på stridsmoral, och har +2 i motståndsslag mot kyla men -2 mot värme. Om en nordman väljer en klass med element eld så får denna +1 extra i Närstrid på rank 1. De har ett liv på max 12 via folkslag
Sydling (element luft)
Sydlingarna landsteg på kontinenten och grundade det stora riket. De är enligt sig själv de mest upplysta och sanna herrarna av Aenglum. Men imperiet Aenglum är numera i ruiner och sakta och säkert så får de lära sig att samarbeta med andra och kanske se att det är nya tider nu. En Sydling är ofta lite mer mörk i hyn och mörkare hår än sina nordligare kusiner. Det syns att de är komna ifrån mer soliga områden med sjöfart och kuster.
De Sommarfödda sydlingarna får +2 på motståndsslag mot värme men -2 mot kyla. Om en sydling väljer en klass med element tro får de slå 1t6 istället för 1t4 på rank 1 i stridsmoral. De räknas också som 1 rank högre när de skall fördriva de odöda och infernaliska. De börjar spelet med mer utrustning än någon annan och får ytterligare +1t6 i startkapital.
De har ett liv på max 10 via folkslag
Mittmarkare (element natur)
Innan Sydlingarna anlände så var det Mittmarkare som hade sina bosättningar på sydkusten och upp mot norr. Numera ser man de nästan uteslutande i inlandet och kungariket Fridshem består nästan uteslutande av Mittmarkare. Röd och brunhåriga och ljuslätta kan man beskriva deras utseende som.
Mittmarkarna är väl anpassade till Aenglum och har inte nordmännens svaghet mot värmen i syd eller Sydlingarnas känslighet mot kylan i norr. Om de väljer en klass med element natur får de slå 1t6 istället för 1t4 på rank 1 i stridsmoral. En mittmarkare är naturligt fingerfärdig och får +1 på dyrka lås och desarmera fällor.
De har ett liv på max 10 via folkslag
Svartalver (element jord)
Dessa mystiska alver har slagit sig ner i människornas land där de ofta med sina uråldriga skatter köpt in sig i samhället och integrerat sig i alla viktiga organ. De håller sig dock i skymundan och det sägs att de pysslar med gamla mäktiga krafter och gudar i mystiska ritualer på deras stora herrgårdar. Sanningen är nog en helt annan men de är rätt så skygga. Deras hud har en gråaktig ton, mörka ögon och kritvitt långt hår. Ofta rätt så aristokratiskt klädda i vackra tyger.
Svärdsalver (element eld)
Dessa alver som följde med Sydlingarna när de kom till kontinenten slog sig ner på Svärdsöarna redan ifrån början. Deras vackra skinande städer är legendariska. Långt svart hår och böljande kläder är deras kännetecken och ej att förglömma de vackra dödliga svärd de i regel har.
Urdvärgar (element eld)
I de nordliga bergen lever de dvärgar som genom årtusenden fört sitt krig mot mörkret och inkräktare av olika slag. De är färre till antalet nu - decimerade av krig och elände, men likväl stålsatta i sin tro och hängivenhet. Urdvärgarna är kända som stora krigare, och är ofta bepansrade och tungt beväpnade.
En Urdvärg har en orubblig hängivenhet inför faror. Detta visar sig genom att de får +2 i stridsmoral per rank. De har en god nattsyn vilket gör att de ser dubbelt så långt i fackel och lyktsken. De är född av sten vilket är att de är experter på att finna hemliga gångar, fällor och liknande i underjorden. Om de aktivt letar efter detta så får de +2 på ett perceptionsslag för att finna något. En urdvärg är utan magi och kan inte välja en klass som har med jord att göra, dock får de +2 på motståndsslag mot magi. Då en urdvärg är rätt skrymmande med sina korta ben så får de röra sig endast 10 meter per stridsrunda istället för 12 meter som är det normala. För att röra sig och attackera blir det alltså 3 istället för 4 meter. dessa 20% (avrundat) påverkar också klättring och akrobatiska övningar av olika slag.
De har ett liv på max 8 via folkslag
Nydvärgar (element luft)
I de sydliga bergen lever nydvärgarna som följde med sydlingarna när de kom till Aenglum. Mest kända av nydvärgarna är guldlockarna som lever upp till sitt namn med gyllene hår och blå ögon. Det senaste årtusendet har varit mer skonsamt för dessa dvärgklaner än sina nordliga bröder.
Nydvärgarna är kända för sin skinande övertygelse. En gång per dag kan de höja moralen på alla allierade. (+1t6 stridspoäng för alla inom 12 meter.) Detta visar sig också då hyrsvärd och hantlangare slår moralslag genom att de får +2 på slaget. De har en god nattsyn vilket gör att de ser dubbelt så långt i fackel och lyktsken. De är född av sten vilket är att de är experter på att finna hemliga gångar, fällor och liknande i underjorden. Om de aktivt letar efter detta så får de +2 på ett perceptionsslag för att finna något. En nydvärg är utan magi och kan inte välja en klass som har med jord att göra, dock får de +2 på motståndsslag mot magi. Då en nydvärg är rätt skrymmande med sina korta ben så får de röra sig endast 10 meter per stridsrunda istället för 12 meter som är det normala. För att röra sig och attackera blir det alltså 3 istället för 4 meter. dessa 20% (avrundat) påverkar också klättring och akrobatiska övningar av olika slag.
De har ett liv på max 8 via folkslag
Halvlingar (element natur)
Småfolket har små sporadiiska byar i utkanterna av människans land och håller sig för sig själv men förlitar sig på att just människan skall försvara mot eventuella hot. Det finns olika sorters halvlingar så som snöfötter och hårfötter vilka lever på olika breddgrader men de har gemensamt att de är mycket små och är bra på att smyga.
Halvlingar är de minsta av folken vilket kan vara både till en för och nackdel. Deras ringa storlek gör dom svårträffade för stora varelser (+2 på att undvika mot stora varelser). De är också svårupptäckta och kan således gömma sig och smyga med +2 på på sina slag. Deras största nackdel dock är att de är tvungna att hålla sig med små vapen och dessa gör inte heller så mycket skada i deras små händer. De får ej använda stora vapen (mänskliga tvåhandsfattade vapen, pålvapen och tunga armborts eller långbågar) och de vapen de andvänder sänks en skadetärning (dock inte t4:or.) De tillverkar helst sina egna mindre lätthanterliga versioner av de stora rasernas vapen vilka likaså sänks i skadetärning. Deras dolkar gör alltså bara 1t4 i skada och vapen för lönnhugg är nedsatt till vapen med t4 i skada istället för t6.
De har ett liv på max 6 via folkslagMullvadarna (som de inte gillar att man kallar dom) var ett besynnerligt djurfolk som kom vandrade ifrån fjärran land i väster och slog sig ner och grundade vad människan bara kallar för mullvadskullarna men som de själva kallar Ard Buria. De är kända som sluga affärsmän och några av de mer kända mullvadarna verkar ha en dragning till den undre världen (och då pratar vi inte om under marken).
Då Mullvadar är ett folk van underjorden så ser de någorlunda bra i mörker (12 meters mörkersyn) men de är också känsliga för ljus (-1 på berörda slag i dagsljus, -4 i stark sol). Ett mycket välutvecklat luktsinne (+2 på att känna dofter) och en god förmåga (+4 på ett perceptionsslag) att upptäcka om ett område i underjorden är instabilt och håller på att rasa.
De har ett liv på max 8 via folkslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar