söndag 5 maj 2013

Runt lägerelden


Satt och funderade på klasser och hur jag gillar att varje klass har just sin roll i en spelargrupp. Varje spelare vill ju känna sig värdefull och att hen bidrar till gruppen på ett eller annat sätt.


Under är en mycket stor plats och innehåller mer än mycket och mycket av allt - det kommer att utspelas strider, magi, pussel och våghalsiga strapatser av alla de slag men så i dagens ända eller när krafterna är slut så måste man stanna och vila upp sig.

Det är just detta moment jag fastnade för specifikt.



-:Vi måste stanna för att vila:-

Vilken roll har varje klass och vilken förmåga kan jag ge dessa som är specifikt viktig vid när man slår läger för natten? Här är iaf några exempel på några lägereldsfärdigheter;

Prästen
"Helgad varde vår mark"
Den självklara uppgiften för prästen i sälllskapet är ju att välsigna den mark de skall sova på. Med en ny förmåga kallad Sanktum så kan prästen med heligt vatten, salt och rökelse samt en massa rabblande av heliga ramsor göra lägerplatsen säkrare från vandöda och infernaliska krafter.

Tjuven
"Jag visste väl att tomflaskorna skulle komma väl till pass!"
Tjuven har ju förmågan att sätta upp fällor och med ett par välplacerade sådana runt lägret så kan man ju garanterat sova lite sötare.

Krigaren
"Jag tar första vakten!"
Krigaren är i regel en god beskyddare av vilken grupp som helst. Deras roll brukar ju vara att sätta upp själva lägret och fixa det strategiska.

Häxan/Häxmästaren
"In diabolica sacte infernalis..."
Häxan har mycket i sin arsenal som kommer väl till pass vid lägerelden. En familiar som är ett par extra ögon och ofta defensiva ritualer för att dölja vars de är.

Helaren
"Ok, vem blöder mest?"
När en grupp slår läger så får man en saftig bonus på sin återhämtning om man har en godhjärtad helare i sällskap. Helaren sätter oftast igång att ta hand om alla skador gruppen har dragit på sig.

Gycklaren
"Hipp... hopp... hippedi hoppedi hopp"
Om man skulle behöva lite underhållning på pauserna så ställer nog gycklaren upp för underhållningen. Underhållning stärker moralen.

Illusionisten
"Vi måste ju ha det lite hemtrevligt?"
Om miljön är mörk och dyster så kan nog illusionisten både ge ljus och färg till den dunkla underjorden.